Tunnel van de baan; verdiepte verbinding A8 – A9 wel nader bekeken

De geplande verbinding A8-A9. Het gearceerde gebied is de Stelling van Amsterdam.
De geplande verbinding A8-A9. Het gearceerde gebied is de Stelling van Amsterdam.
Foto:

Het idee om de A8 en de A8 deels via een tunnel met elkaar de verbinden is van de baan. Het bleek een onmogelijkheid gezien alle wettelijke en technische eisen waaraan een tunnel moet voldoen. Er wordt nog wel gestudeerd op een verdiepte aanleg van de verbindingsweg.

De provincie heeft onderzocht welk effect een tunnel zou hebben op het Werelderfgoed de Stelling van Amsterdam, maar die kan niet ondergronds doorkruist worden. In 2018 werd een voorkeursroute vastgesteld en in het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken! van de provincie staat dat om het landschap te sparen gekeken wordt naar een vergoepte weg of ondertunneling. Vanaf de A9 bekeken moet verkeer dat vanuit het noorden (Alkmaar) en het zuiden (Haarlem) richting de A8 wil de Stelling bij Heemskerk passeren. Er zijn twee mogelijkheden onderzocht: een korte tunnel, alleen onder de Stelling door en een zo lang mogelijke tunnel van ongeveer tweeënhalve kilometer.

Polder Westzaan

Vanwege de veiligheid mag verkeer niet in- en uitvoegen in een tunnel. Het samenvoegen van het noordelijke en zuidelijke verkeer kan vanwege de beperkte ruimte tussen de A9 en de Stelling daarom pas ná het passeren van het Werelderfgoed van Unesco. Bovendien komt door een lange tunnel de aansluiting van de weg bij Saendelft dichter bij het beschermde natuurgebied Polder Westzaan te liggen. Dat is onwenslijk vanwege mogelijke stikstofdepositie van het autoverkeer. Voor Gedeputeerde Staten vervalt daarmee de optie voor een tunnel.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen