GroenLinks wil overzicht van knelpunten voor fietsers

De kruising van de Koningin Julianaweg en de Zuiderzee in Zaandam: onoverzichtelijk.
De kruising van de Koningin Julianaweg en de Zuiderzee in Zaandam: onoverzichtelijk.
Foto: Google Street View

Onoverzichtelijke kruisingen zoals die met de straat Poelenburg, de kruising van de Koningin Julianaweg en de Zuiderzee, kruisingen met de Weer en de Twiskeweg en op de Zaanweg in Wormerveer zijn levensgevaarlijk voor fietsers. Dat stelt de Fietsersbond en GroenLinks stelt er vragen over.

De Fietsersbond maakt zich grote zorgen na een analyse van de Fietsongevallenkaart. Deze wordt gevoed met gegevens uit het Bestand Geregistreerde Verkeersongevallen in Nederland (Bron). ‘We hebben dit overzicht eind 2019 van hen ontvangen. Het aantal ongevallen in dat overzicht stijgt in de periode tussen 2013 en 2017. Helaas zijn er in deze periode zeven dodelijke slachtoffers gevallen. De vier dodelijke slachtoffers in de periode 2008 – 2012 vielen alle op kruispunten, twee van de zeven dodelijke slachtoffers uit de periode 2013 – 2017 vielen op kruispunten de overige vijf op wegvakken,’ schrijven de GL-raadsleden Hildr Vogelesang en Jan de Laat. Onoverzichtelijke kruisingen zijn volgens de bond het grootste gevaar voor fietsers. De partij wil daarom de knelpunten in kaart brengen, met name op routes die veel gebruikt worden door schoolkinderen en ouderen en op de belangrijkste recreatieve routes.

Bron: Werkplan Verkeersveiligheid 2018 – 2020

Onlangs is een gemeentelijke fietscoördinator aangesteld, waarmee een lang gekoesterde wens van GroenLinks in vervulling ging. Hij moet het fietsgebruik bevorderen en dat gaat alleen lukken als fietsers zich veilig voelen in het verkeer. Vogelesang en De Laat willen daarom onder meer van het college weten wat volgens het dagelijks bestuur de belangrijkste knelpunten voor fietsers zijn, of dat de kwaliteit en de staat van de Zaanse fietspaden voldoende vindt en welke richtlijnen ter voorkoming van fietsongevallen worden gebruikt bij de inrichting van de openbare ruimte. Er zijn gemeenten die een onderscheid maken tussen het soort fietspaden bij de aanleg en het beheer, zoals recreatieve en schoolroutes, hoofd- en plusroutes in Amsterdam of doorfietsroutes in Utrecht. Wordt dat hier ook gedaan?

Prioriteiten

Daarnaast vragen de twee raadsleden naar de doelen en prioriteiten voor het verhogen van de fietsveiligheid in de komende twee jaar. Onderschrijft het college dat het fietsveiligheid en het bevorderen van fietsen in het algemeen belangrijk is omdat mensen dan minder snel de auto pakken? Op welke manier gaat de nieuwe fietscoördinator bijdragen aan de fietsveiligheid en het bevorderen van fietsen? En welke andere mogelijkheden ziet het college om het fietsen en de fietsveiligheid te bevorderen? Zaanstad doet het overigens wat de verkeersveiligheid betreft landelijk gezien best goed.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen