Zonnecellen in fietspad blijven populair, alle flops ten spijt

Een close-up van het fietspad in Krommenie.
Een close-up van het fietspad in Krommenie.
Foto: Twitter / Stop Solaroad

Wat is dat toch met die verbeten drang om weggebruikers energie te laten opwekken? Elke fietser die weleens langs de N203 in Krommenie over het fietspad rijdt weet hoe beroerd het gesteld is met de conditie van die eens als baanbrekend aangemerkte SolaRoad. Halsbrekend dekt de lading beter en ook elders zijn testvakken een hopeloze mislukking gebleken, schreven we al eerder. Maar: er komt er weer eentje aan.  

Begin februari start de provincie Utrecht met het aanbrengen van zonnepanelen op een stukje fietspad van 25 meter bij Rhenen. Niet door SolaRoad, maar door het bedrijf Easypath dat het SolarPath heeft ontwikkeld. Dat is het volgende bedrijf dat Het Fietspad van de Toekomst belooft. In het Utrechtse pad komen zonnepanelen met een geïntegreerde elektrische verwarming. De opgewekte energie wordt gebruikt om het fietspad te verlichten en om het ’s winters te verwarmen en gladheid tegen te gaan. De komende zomer komen er ook zonnepanelen op een fietspad bij Maartensdijk, over een lengte van 350 meter.

De provincies Zuid- en Noord-Holland, TNO en bouwbedrijf Strukton staken zeven miljoen euro in een expriment met bussen op een SolaRoad in Spijkenisse, dat vorig jaar flopte. Het geld zijn ze kwijt. De provincie Noord-Holland nam een belang van 40 procent in ontwikkelaar SolaRoad en stak een half miljoen euro in een stuk zonneweg langs de N232 in Oude Meer, waar al na een week rijplaten moesten worden neergelegd omdat het wegdek bezweek onder het zware verkeer. De provincie ‘was niet op de hoogte van de kwetsbaarheid van de Solaroad’ toen men in zee ging met het gelijknamige bedrijf, bleek later uit antwoorden van Gedeputeerde Staten op vragen van de provinciale PVV.

Die provinciale fractie, de SP en 50 Plus dienden vervolgens op 11 november vorig jaar een motie in om te bereiken dat Noord-Holland het belang in SolaRoad zou verkopen. Dat gaat echter niet gebeuren, integendeel: de provincie liet een maand later weten dat was besloten ‘om de kennis die opgedaan is in de pilot zwaar verkeer op Schiphol te gebruiken voor de doorontwikkeling van zonnewegen op fietspaden‘. ‘Met het voortzetten van SolaRoad op fietspaden wil de provincie een bijdrage leveren aan haar duurzaamheidsdoelstellingen,’ aldus een bekendmaking.

Vertrouwen onaangetast

‘Door slim gebruik te maken van het bestaande fietspadennet, is het mogelijk om een groot oppervlak te benutten voor het verzamelen van energie, zonder gevolgen voor het landschap. De opgewekte elektriciteit kan gebruikt worden voor onder andere wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en elektrisch rijden.’ De proeven in Krommenie en Haarlemmermeer leverden ‘een schat aan informatie’ op die toegepast zal worden op de verdere ontwikkeling. Het fietspad in Krommenie zal ‘als normaal fietspad onderhouden en beheerd worden’. Noord-Holland heeft ruim 400 kilometer aan fietspaden. ‘Als deze ook ingezet kunnen worden voor energielevering, scheelt dit bij de ruimtelijke inpassing van bijvoorbeeld zonnepanelen op land en kan het een belangrijke bijdrage zijn voor de energietransitie.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen