Verkeersveiligheidsvergelijker geeft inzicht in Zaanse situatie

In Zaanstad moeten fietsers hun pad bijna altijd delen met brommers.
In Zaanstad moeten fietsers hun pad bijna altijd delen met brommers.
Foto: Google Street View

Hoe staat het met de verkeersveiligheid in Zaanstad? Dat is terug te vinden in de verkeersveiligheidsvergelijker van de Fietsersbond, Swov (wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid) en Veilig Verkeer Nederland: met cijfers en gegevens over de infrastructuur, klachten van inwoners en over het beleid.

De fietscoördinator die in Zaanstad aan de slag gaat op aangeven van de eind vorig jaar tot het college toegetreden zesde partij GroenLinks is er ongetwijfeld bekend mee, maar ook voor inwoners bevat de website interessant leesmateriaal. In het coalitieakkoord staat dat Zaanstad ruim baan wil geven aan fietsers en inmiddels is Jorg Meijerink, al werkzaam bij de gemeente als visiespecialist mobiliteit, aangesteld om dat doel vorm te geven. Hij is het aanspreekpunt voor klachten over fietsknelpunten en moet de voortgang in de aanpak van die knelpunten bewaken. In het nieuwe Zaanse Mobiliteitsplan komt onder andere een nieuw fietsnetwerk te staan en er moet een concreet maatregelenpakket worden ontwikkeld om fietsen te stimuleren. Wat onder meer opvalt in de verkeersveiligheidsvergelijker is dat Zaanstad relatief weinig fietspaden heeft waar brommers niet welkom zijn en dat er bijna altijd sprake is van tweerichtingsverkeer. Wat klachten over te hard rijden betreft spannen die over 30-kilometerzones de kroon. 

Fiets- en bromfietspaden in 2019 (boven) en rijrichting (eveneens 2019, onder):

Meldingen over te hard rijden per 100.000 inwoners:

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen