Zomerserie: Van vliegen en de groei die niet overwaait

Een impressie van het nieuwe vliegveld van Berlijn.
Een impressie van het nieuwe vliegveld van Berlijn.
Foto: berlin-airport.de

Schiphol blijft in onze regio een heet hangijzer, met name waar het een verdere uitbreiding van het aantal toegestane vluchten betreft. Maar Nederland worstelt niet als enige met vliegtuigoverlast en problemen met uitbreidingsprojecten. Een blik over de grens.

Een onbegrijpelijk drama speelt zich af in Berlijn, waar op 3 juni 2012 bondskanselier Angela Merkel het nieuwe vliegveld Berlin Brandenburg Airport (BER) Willy Brandt zou openen. Ruim vijf jaar later liggen de linten en de schaar nog steeds in een la, want er kan nog steeds niet op het vliegveld dat de verouderde en uit hun krachten gegroeide voorzieningen op Tegel en Schönefeld moest vervangen gevlogen worden.

Kostenexplosie

Met de bouw van BER werd in 2006 gestart, maar sindsdien stapelden de problemen zich op: met alarm- en brandveiligheidssystemen, met het dak, blunders in de planning, failliet verklaarde aannemers en aantijgingen van corruptie en malversaties. De kosten zijn gestegen van de oorspronkelijk begrote 1,7 miljard euro tot ruim zes miljard.

De vertraging leidt ook tot bizarre situaties: zo rijdt er twee nachten per week een lege trein over nieuwe, npg ongebruikte rails om die operationeel te houden tot de stations daadwerkelijk open gaan en houdt een klein personeelsbestand het leegstaande Hotel Steigenberger tiptop in orde in afwachting van de eerste gasten.

Bijkomend obstakel is dat Lufthansa minstens een jaar van tevoren wil weten wanneer BER nu eindelijk eens open gaat, om een goede planning te kunnen maken en vliegtuigen en werknemers gereed te hebben, maar de autoriteiten weigeren een nieuwe datum te noemen uit angst opnieuw voor paal te staan. En nu heeft Ryanair laten weten dat het tijd wordt om na te denken over een extra vliegveld, omdat BER tegen 2050 alweer te klein zal zijn voor de meer dan 90 miljoen luchtreizigers die tegen die tijd verwacht worden – dat zijn er nu 33 miljoen.

Ter vergelijking: Schiphol verwerkte in 2016 het recordaantal van 63,6 miljoen passagiers. Eindhoven Airport zag het passagiersaantal met 9,3 procent stijgen tot 4,7 miljoen, terwijl bij Rotterdam The Hague Airport het aantal reizigers licht steeg naar 1,6 miljoen.

Stemmen

Inwoners van Berlijn kunnen op 24 september tijdens de algemene verkiezingen ook stemmen over een voorstel om naast BER in de toekomst ook Tegel open te houden. Maar ook wanneer zij daarmee instemmen blijft de capaciteit op termijn onvoldoende, aldus Ryanairs marketing topman Kenny Jacobs. Hij legt de nadruk op werkgelegenheid in zijn pleidooi om in elk geval Tegel open te houden en is gerust op een goede afloop: ‘Berlijners stemmen nog altijd met hun hoofd, niet met hun oren.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen