Met scooters op de rijbaan lijkt Amsterdam veiliger geworden

Foto: Flickr

De wereld en zeker Amsterdam leek te klein toen in de hoofdstad scooters van het fietspad naar de rijbaan werden ‘verbannen’, maar tussen april en augustus lijkt het aantal ernstige ongevallen waarbij brommers waren betrokken flink gedaald: volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma van 53 naar tien in de periode van april tot augustus. Eind dit jaar krijgt de gemeenteraad de eerste officiële cijfers. In Zaanstad wordt er nog niet over gesproken.

De verandering werd in Amsterdam op 8 april ingevoerd. Ook Nijmegen, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Amersfoort, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle zijn in principe voorstander van het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan voor auto’s, meldt de Fietsersbond. Utrecht is er het verst mee, maar daar hebben de hulpdiensten bezwaar gemaakt. De brandweer wil met maximale snelheid door de binnenstad kunnen rijden en gevreesd wordt dat dit met snorscooters op de rijbaan niet meer kan. Voor Amsterdam is dat anders, omdat de hulpdiensten daar op veel plaatsen over de trambanen kunnen rijden.

Veel gemeenten deinzen er volgens de belangenclub van fiesters voor terug snorscooters naar de rijbaan te sturen omdat er veel werk aan vastzit. In het verkeersbesluit moet de wegbeheerder aantonen hoe de verschillende belangen zijn afgewogen en dat het doel is om om drukke en smalle fietspaden te ontlasten. Het besluit moet bijdragen aan de veiligheid van de fietsers zonder dat de veiligheid van de bestuurders van snorscooters in gevaar komt.
Een heleboel verkeersborden moeten worden verplaatst én bezwaarschriften afgehandeld.

Overige maatregelen

Gemeenten kunnen ook minder ingrijpende maatregelen nemen om overlast door scooters tegen te gaan, zoals straten of een zone afsluiten voor brom- en snorfietsen, het instellen van betaald parkeren voor snorscooters, van sommige straten met vrijliggende fietspaden 30-kilometerwegen maken, zodat snorscooters ook zonder helm veilig op de rijbaan kunnen rijden of milieuzones instellen en brommers van vòòr 2011 daarin niet toe te laten. De Fietsersbond Amsterdam ondertussen is blij dat de fietspaden daar over het algemeen een stuk rustiger en veiliger zijn geworden. Een kanttekening daarbij is dat handhaving cruciaal is om dat ook zo te houden en zelfs nog te verbeteren.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen