Bruggen veiliger, maar hoe zit ’t met bediening vanuit Heerhugowaard?

Deze brug wordt straks bediend vanuit Heerhugowaard.
Deze brug wordt straks bediend vanuit Heerhugowaard.
Foto: Google Street View

In mei 2017 koos het college ervoor om de bediening van de bruggen in Zaanstad zelf te blijven uitvoeren en niet onder te brengen bij de nieuwe provinciale bediencentrale die sindsdien in Heerhugowaard in gebruik is genomen. De veiligheid van de bediening en het voorkomen van versnippering waren belangrijke factoren bij de afweging. In 2015 was het vreselijk mis gegaan met een dodelijk ongeval, maar afgelopen winter gebeurde opnieuw een ernstig ongeval en raakten twee inwoners van Zaandam zwaargewond toen de brug openging terwijl zij op het beweegbare deel stonden.

Na een vernietigend rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de traagheid waarmee Zaanstad reageerde na het eerste ongeluk nam de gemeente nog diezelfde dag het besluit om op alle bruggen een brugwachter neer te zetten om mee te kijken met de brugbedieners in het Havenkantoor in Zaandam. Gisteravond sprak de gemeenteraad er opnieuw over, nadat burgemeester Jan Hamming dinsdag al had laten weten snel extra maatregelen te willen nemen zoals het verven van de beweegbare brugdelen in een opvallende gele kleur en extra en beter afgestelde camera’s. Een groot deel van de gemeenteraad stak gisteravond ook de hand in eigen boezem: ook de raad valt te verwijten dat dergelijke maatregelen niet al veel eerder genomen zijn.

Alle bruggen risicovol

De Onderzoeksraad had het echter niet alleen over de situatie in Zaanstad, maar stelde ook dat op afstand bedienbare bruggen een landelijk veiligheidsprobleem vormen. En dat geldt dus ook voor de provinciale bruggen die centraal worden bediend vanuit het Weg & Waterhuis Langebalk in Heerhugowaard. De nieuwe Amaliabrug bij West-Knollendam is daar al op aangesloten en de Krommeniebrug in de N203 tussen Krommenie en Wormerveer en de brug Vrouwenverdriet in Westzaan moeten vanaf eind dit jaar volgen. Dat zijn dus bruggen waar Zaanstad geen zeggenschap over heeft, maar waar veel Zaanse burgers wel veelvuldig gebruik van maken. In 2020 moeten alle provinciale bruggen en sluizen centraal vanuit Heerhugowaard worden bediend, stelde de provincie eerder. Ze kwamen gisteravond niet aan bod, maar ook de Wilhelminabrug en Beatrixbrug en de Wilhelminasluis zijn van de provincie. Die worden nu vanuit de sluishuisjes bediend, maar zouden dus in theorie ook door de provincie kunnen worden die ‘geclaimd’ als die de ambitie om ál haar bruggen via Heerhugowaard te bedienen waar wil maken.

Geen versnipperde bediening

De gemeente sprak zich in 2017 uit tegen een versnipperde brugbediening omdat schepen op de Zaan dan met verschillende bediencentrales contact moeten houden. Dat is onhandig en kan tot veiligheidsrisico’s leiden, werd toen gesteld en daarom bleven de provinciale Julianabrug en Clausbrug onder de verantwoordelijkheid van Zaanstad vallen. ‘Het is ook raadzaam dat de bediening van de Zaanspoorbrug en de Coenbrug, die van ProRail en van Rijkswaterstaat zijn, door Zaanstad blijft gebeuren. Anders zou alsnog versnipperde brugbediening kunnen ontstaan,’ zei de destijds verantwoordelijke wethouder Lenie Vissers-Koopman.  

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen