Hulp bij digitale communicatie met overheid in De Bieb in Zaandam

Foto: Pixabay / Bruno

De Bieb heeft in de vestiging in Zaandam een Informatiepunt geopend voor alle vragen over overheidszaken en het gebruik van digitale communicatiemiddelen. De betrokken overheidsinstellingen hebben daarom gevraagd omdat veel mensen zelf hun weg op de websites niet kunnen vinden.

Zo’n vier miljoen mensen in Nederland vinden het lastig om (overheids)zaken te regelen via internet. Het Informatiepunt is voor mensen die (blijvend) hulp nodig hebben bij correspondentie met onder andere de Belastingdienst, het UWV, het CAK, het CBR, DUO en de SVB, maar ook om de websites van bijvoorbeeld zorgverzekeraars en de gemeente, het lezen van e-books en de werking van DigiD te doorgronden. De medewerkers van het Informatiepunt hebben persoonlijk contact met bezoekers. Er is een gedragscode voor hen opgesteld en voordat ze aan de slag gaan krijgen ze een training. Tijdens deze training leren de medewerkers onder andere wat de functie van de specifieke publieke dienstverleners is en worden ze volledig wegwijs gemaakt op alle websites waarover ze informatie gaan geven.

Tot 1 juni 2020 krijgt De Bieb 25.000 euro subsidie van de Koninklijke Bibliotheek om het Informatiepunt op te zetten en de eerste ervaringen op te doen en te evalueren. Daarnaast krijgt de organisatie dit jaar drie cent per inwoner, in 2020 vijf cent en in 2021 acht cent. Het lijkt erop dat de financiering daarna bij de gemeente over de schutting zal worden gegooid.

Op dit moment is het Informatiepunt open op dinsdag- en vrijdagmiddag van 14:00 tot 15:30 uur in De Bieb aan de Westzijde 170A in Zaandam. ‘Op korte termijn’ wordt uitgebreid naar de vestiging Krommenie en zullen ook de openingsuren worden verruimd.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen