Gemak dient de mens bij acceptatie van deelvervoer

Foto: Wikimedia / Autodelen.info

Ruim 64 procent van de Nederlanders zegt bereid te zijn om de eigen auto op te geven voor deelvervoer en voor een abonnement daarop tot 200 euro per maand te willen neertellen. Het ook in de praktijk brengen is echter (nog) een ander verhaal. Nieuwe technologie als slimme apps en het delen van data zou die drempel kunnen verlagen, aldus een rapport van ABN Amro. En een minder versnipperd aanbod.

Harde voorwaarde is wel dat de zogeheten Mobility as a Service (MaaS) waarmee reizigers door een real time app worden geadviseerd over de op dat moment meest efficiënte route simpel en doeltreffend werkt. Ongeacht het type vervoer willen Nederlanders net zo eenvoudig op de plaats van bestemming komen als met de eigen auto, motor of fiets. Werkt dit niet soepel genoeg, dan blijft de auto voor de deur staan. Veel mensen vinden het huidige deelvervoer nog te beperkt en het openbaar vervoer te duur en bovendien onvoldoende om de behoefte aan vervoer van deur tot deur mogelijk te maken.

Gemak een vereiste

Het succes van MaaS valt of staat met de kwaliteit, betaalbaarheid en betrouwbaarheid van het aanbod. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, is 45 procent van de Nederlanders bereid de auto in te ruilen voor een vervoersabonnement. Het omzetpotentieel stijgt dan naar 14,4 miljard euro per jaar,’ aldus het rapport van ABN Amro. Het zijn inzichten waar Zaanstad haar voordeel mee kan doen nu duidelijk wordt dat om aan de woningbehoefte te voldoen er beknibbeld moet worden op parkeerruimte.

Kogerveldwijk

De vernieuwde Kogerveldwijk is wat dat betreft een proeftuin, waar het college de parkeernorm wil verlagen om het gewenste aantal woningen te kunnen bouwen. Belangrijk daarbij is de aanwezigheid van het NS-station, waardoor toekomstige bewoners minder behoefte aan een eigen vervoermiddel zullen voelen, zo luidt de redenering. Wethouder Hans Krieger is er bovendien van overtuigd dat jongere generaties steeds minder waarde zullen hechten aan een eigen auto.

Saendelft

Het ABN-rapport geeft aan dat dit laatste best zo kan zijn, maar dat dit met name afhangt van de geboden alternatieven. Alleen het feit dat er een station staat en een spoorlijn ligt is daarvoor niet genoeg: vanaf de stations moeten er ook goede verbindingen zijn op om te plek van bestemming te geraken en weer terug, hetzij met het OV dan wel met een deelauto, -scooter of -fiets. De vernieuwde Kogerveldwijk is nog een toekomstvisioen, maar Zaanstad zou ook al met de inzichten uit het rapport aan de slag kunnen in Saendelft: vanuit die wijk klinken immers met enige regelmaat noodkreten over een tekort aan parkeerplaatsen en onvoldoende OV-verbindingen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen