Fietsersbond voorziet onveiliger J.J. Allanstraat na de herinrichting

Foto: Google Street View

De Fietsersbond Zaanstreek keert zich tegen het plan van de gemeente om op de J.J. Allanstraat in Westzaan parkeren op de fietssuggestiestroken toe te staan nadat de herinrichting voltooid is. Dat is onvermijdelijk, aldus de gemeente, nadat de bewoners het idee om parkeren in de groene bermen mogelijk te maken verwierpen.

Maar nu houdt de Fietsersbond het hart vast: om geparkeerde auto’s heen rijden is gevaarlijk en zeker op een weg waar 50 kilometer per uur mag worden gereden. Maak daar dan tenminste 30 van, adviseert de bond.

Een voorbeeld van een fietssuggestiestrook.

Een fietssuggestiestrook heeft een andere kleur dan de rijbaan en wordt niet gemarkeerkeerd door een witte streep. Het ontbreken van die streep is zeker in het donker geen pre, aldus de Fietsersbond, en ook de afwijkende kleur van de fietsstrook gaat bij kunstlicht goeddeels verloren en bij regen geldt dit dubbelop.

Onveiliger

De gemeente moet echter ook rekening houden met bewoners die hun auto niet op eigen terrein kwijt kunnen en toch ergens moeten parkeren. De wagens neerzetten op de fietssuggestiestroken is volgens haar onwenselijk, maar in dit geval ook niet te omzeilen. De Fietsersbond vreest dat de ‘nieuwe’ J.J. Allanstraat onveiliger wordt na de herinrichting en pleit daarom voor een verlaging van de maximumsnelheid. Onderstaande oplossing die werd bedacht in het Belgische Zottegem bleek ook niet het ei van Columbus te zijn.

Algemeen wordt in steeds meer gemeenten binnen de bebouwde kom de snelheid bij gemengd verkeer teruggebracht tot 30 kilometer per uur; de gevolgen van botsingen bij 50 kilometer per uur zijn te groot. Hier is er nu een extra reden om de maximumsnelheid aan te passen,’ volgens de belangenbehartigers van de fietsende medemens in de Zaanstreek.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen