Uw nieuwe pas of ID-kaart heeft mogelijk een productiefout

Foto: Flickr

Wie tussen 1 april tot en met 1 juli een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart heeft aangeschaft, heeft mogelijk een ondeugdelijk exemplaar gekregen.

Bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten heeft zich een technisch probleem voorgedaan, waardoor één van de elektronische echtheidskenmerken mogelijk niet werkt. U kunt aan het serienummer zien of uw pas of ID-kaart mogelijk het technische probleem heeft.

Dit serienummer vindt u op de achterkant van uw ID-kaart of op de harde plastic pagina met persoonsgegevens in uw paspoort. De reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 met een mogelijk technisch probleem hebben een serienummer dat eindigt op 03. Op onderstaande afbeeldingen is het serienummer rood omcirkeld.

Deze reisdocumenten blijven geldig en u kunt er ook gewoon mee reizen. Maar het kan gebeuren dat bijvoorbeeld het poortje bij een elektronische grenscontrole op een vliegveld niet open gaat. Mocht dat gebeuren dan kunt u uw reisdocument laten controleren door een grensbewaker of naar de normale balie voor de grenscontrole gaan. Dit kan extra tijd kosten. De grensbewaking in binnen- en buitenland is op de hoogte van het technische probleem. Alle paspoorten en ID-kaarten die nu worden uitgegeven zijn in orde.

Gratis vervanging

U kunt bij de gemeente laten controleren of uw nieuwe reisdocument in orde is en krijgt zonder een extra kosten een vervangend exemplaar indien het probleem speelt. U kunt dit ook zelf controleren via de gratis app BZK-ID. Deze kunt u gebruiken met een Android telefoon met NFC-reader. U kunt de app downloaden in de Google Playstore.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen