De Ring van Amsterdam wordt als het aan minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur) ligt grondig aangepakt, meldde ze afgelopen week in De Telegraaf. Ze laat onderzoeken of doorgaand verkeer gescheiden kan worden van automobilisten die in de (binnen)stad zelf moeten zijn.
Automobilisten die om Amsterdam heen willen rijden, lopen zo minder kans om vast te lopen op de A10. Het onderzoek is nog in een peil stadium en een concrete invulling van de denkrichting ontbreekt nog. Wel is duidelijk dat het onderzoek zich vooral richt op de westkant van Amsterdam, met een hoofdrol voor de A9 voor doorgaand verkeer.
Nieuwe Ring goed idee. Maar niet noordkant stad overslaan. Niet alleen A5 en A9, maar ook A7 en A8 erbij betrekken. De noordas moet ook Zaanstad/ Purmerend/Edam bij A'dam betrekken. @ZaanIJ @DennisStraat @AnniusHoornstra @raadpurmerend @gemEdamVolendam pic.twitter.com/yR9cESFsKN
— Bas Kok (@baskok_) March 16, 2018
De Ring van Amsterdam heeft een lengte van 32 kilometer en er sluiten vijf andere snelwegen op aan: de A8 en de A5 bij knooppunt Coenplein, de A4 en de A1 bij knooppunt De Nieuwe meer en de A2 bij knooppunt Amstel. Dat zijn ook de knelpunten waar de meeste files ontstaan.
Tolheffing
De Amsterdamse afdeling van D66 pleitte eerder voor een proef met een regionaal tolsysteem op de A10 om de verkeersdruk aan te pakken. De heffing zou moeten worden geheven in de ochtend- en avondspits.
Dergelijke systemen zijn al in gebruik in bijvoorbeeld Londen, Oslo en Stockholm. In het regeerakkoord, ondertekend door onder andere D66, is de mogelijkheid voor een regionale heffing al opgenomen.